Miřte slovem přesně ... 2. díl

  • Published in Volejbal můj osud
  • Hits: 1705

„Pro učení pohybu je pohybový zážitek účinnější než slovo“, konstatoval jsem posledně. Naproti tomu úloha slova při vytváření postojů, usměrňování chování hráčů v problematických situacích, motivování nebo vylaďování na zápas může být účinnější v dobrém i zlém a připomínám z minula dva zmíněné typy „hřešení slovem“: slovní nedbalost a manipulace slovem. Druhá možnost je v menšině. Většina trenérů, které jsem poznal, jsou v zásadě slušní a zodpovědní lidé s těmi nejčestnějšími úmysly. Pokud bych v tomto směru trenéry přesto podezíral z manipulace slovem ...
Slovo

Pokud bych v tomto směru trenéry přesto podezíral z manipulace slovem, pak v případě, kdy si nedostatečně ověří některé své názory, ale hráčům je prezentují jako neochvějné pravdy, a pokud se jim nedaří je dostatečně zargumentovat, pomohou si někdy i manipulací. Apeluji na jejich trenérskou čest s tím, aby nebyli pohodlní a ověřovali si své trenérské pravdy. Radím to i v jejich vlastním zájmu, není totiž nic horšího než když se trenér díky svým neověřeným a někdy chybným výrokům stane pro mladé hráče nedůvěryhodným. A ještě jedna věc k používání slova: pokud má trenér autoritu, mají jeho slova „moc cejchu“. Vezměme si následující příklad. Družstvo čeká klíčový zápas proti silnějšímu protivníkovi. Velmi záleží na předzápasové přípravě. Trenér provede taktický rozbor soupeře a vytýčí teze strategického plánu na zápas (zpravidla den i více před zápasem) především za pomoci videoanalýzy. I když hlavní roli hraje obraz, má SLOVO opět zásadní význam. Trenér musí pečlivě zvažovat, co řekne, ale rovněž, co neřekne. Zahltit hráče informacemi, které se sdělují SLOVEM, může znamenat velkou trenérskou chybu. Příliš mnoho SLOV může způsobit, že hráč „vypne“. Nezřídka podléhá trenér „bludu“, že musí na všechny detaily předem upozornit. Ovšem hráč má určitou kapacitu, jaké množství informací může, ale i chce přijmout. Má svou vlastní hlavu a v ní složitě a dlouhodobě budovaný systém logických (vědomých), ale i intuitivních (nevědomých) vazeb. Aniž by to měl trenér úplně v moci, hráč selektivně vybírá, co do ní pustí a co nikoliv. Čili proti „pronášenému slovu“ může nasadit vlastní „protilátky“, poněvadž mu trenérova výpověď nemusí pasovat do jeho vlastního logického systému. Bohužel velmi často zůstane působení hráčovy „protilátky“ trenérovi naprosto utajeno a projeví se třeba až v zápase. A dokonce, i kdyby se upřímně snažil zvnitřnit informace předávané SLOVNĚ trenérem, stává se obvykle, že pod vlivem zápasových emocí vezmou za své. Z toho důvodu platí znovu: „miřte slovem přesně“ a můžete se dočkat, že váš strategický plán je nakonec v zápase hráči zrealizován. Ovšem, to nejsme u konce.

Strategická či taktická příprava atakuje hráčovu herní logiku. Na zápas je třeba ho nejen takticky vybavit, ale rovněž emocionálně vyladit. Předzápasová porada má působit na hráčovy emoce. Emocionální nastavení většinou zásadně ovlivní, jak do zápasu vstoupí. Opět velmi záleží na tom, co se řekne i neřekne:

  1. Trenér může například nabádat: „hrajte uvolněně, nemáme, co ztratit“, taková instrukce může způsobit, že družstvo sice bude hrát uvolněně, ale nikdy v takovém typu zápasu nevyhraje, jelikož uvolněnost není cílem. Cílem je optimální výkon a překonání silnějšího soupeře.
  2. Může třeba využít vyburcování typu: „jste jasně lepší, ukažte jim to ...“, to může mít za následek pozvednutí sebevědomí, ale i to, že družstvo záhy pozná, že jasně lepší není, což může vyvolat deziluzi a paniku a reálně opačný efekt, než je odhodlání ...
  3. Může říct: „musíme dnes za každou cenu vyhrát“ ... taková instrukce může někoho vyburcovat a u jiného vyvolat křeč,  a nikoliv hlad po vítězství, jak by trenér mohl předpokládat ...
  4. Ovšem může rovněž říct: „máte obrovskou šanci, na kterou jste dlouho čekali, využijte ji“, k podobným vyjádřením jsem jako trenér občas sahal, ale pamatuji si, že to někdy působilo až příliš sterilně ...
  5. Rovněž jsem velmi rád používal větu: „zahrajte si, trénovali jste dostatečně, užijte si to“ ...
  6. K probuzení odvahy jsem používal výzvu: „odvažte se, nehrajte opatrně, zodpovědnost nechte na mě“ ...

Uvedl jsem šest možností, ale mohli bychom vymyslet dvacet dalších. Chtěl jsem jen ilustrovat, že zdaleka nestačí, zda trenér zvolí nejen správný postup, ale i správná SLOVA. Jakými SLOVY svůj záměr tlumočí hráčům, aby ho přijali, zvnitřnili, a následně ho zrealizovali. Aby to celé nevyznělo příliš intelektuálně, přidávám jednu vlastní poznatek jiného druhu:

  1. Slyšel jsem audiozáznam jednoho slovenského vysoce postaveného funkcionáře, který vlastnil prvoligový fotbalový klub, a v klíčovém utkání pronášel v šatně k hráčům: „spraskajte jich kokotov zasraných, pak vám dám všetko, čo si budete priať, treba zlaté okuliare ...“. Nevylučuji, že to ve fotbalu a v hokeji, nebo sem tam také ve volejbalu, může fungovat. Inu, „proti gustu žádný dišputát“, a nezapomeňte: „miřte slovem přesně“, dokončení příště ...

Hanik podpisZdeněk Haník, Prostějov, 19. ledna 2014